Elk jaar organiseert de Academie voor Beeldende Vorming (ABV) van de Fontys Hogeschool voor de Kunsten in Tilburg een project om haar studenten te confronteren met de buitenwereld. Dit jaar is dat het project ‘Shoppen’ geworden. Tillywood woonde donderdagavond 12 juni jongstleden een shopexpositie bij in de Albert Heijn op het Piusplein en wandelde mee in Wandeling De Verleiding.
Naast het draaien van sjekkies en het trekken van een uitkering heeft het stereotype moderne kunstenaar nog een belangrijke dagtaak: het schoppen tegen de consumptiemaatschappij. In leerproject Shoppen kregen derdejaars studenten aan de Academie voor Beeldende Vorming de kans hun visie op consumeren aan het Tilburgse winkelpubliek te presenteren.
“Eens per jaar organiseren we een kunstproject om de derdejaars studenten Visuele Communicatie en Docentopleiding te confronteren met de buitenwereld”, vertelt projectcoördinator en docent Jan Grolleman. Samen met projectbegeleidster Heddy van Asten is hij in de Albert Heijn op het Piusplein, waar studente Marieke Olislagers haar projectwerk exposeert: een liveshow van winkelende mensen.
“Kunst is onpersoonlijker, anoniemer en minder origineel geworden”, vertelt Olislagers. “Consumptiegoederen werden door Andy Warhol al verheven tot kunstobjecten. Ik dacht, hoe kan ik kunst nóg onorigineler maken? Ik laat mensen een voorstelling van alledag zien: een doodnormale supermarkt.”
Verschillende Albert Heijnbezoekers maken de indruk wat kunstwerken te willen kopen. “Ik ben dus eigenlijk een fervent kunstliefhebber en –verzamelaar”, vertelt striptekenaar Witte van Pezzonovanti, die zijn ogen uitkijkt naar al dat lekkers in de groente- en fruitdisplay. “Ik hou wel van dit museum.”
Een uur later start Wandeling De Verleiding vanaf het Heuvelplein. De wandeling neemt drie groepen van een man of tien mee langs diverse projectpresentaties in onder andere de Heuvelstraat, de Emmapassage en op het Pieter Vreedeplein. “Veel mensen hebben gekozen om hun project anti-shoppen te maken”, vertelt medewandelaar Guido de Pooter, derdejaars student ABV. “Pro-shoppen mocht ook, maar dat is natuurlijk niet helemaal kies om als kunstenaar te doen.”
Klein hoogtepunt is de presentatie van Marieke Flipse. Vanuit het thema ‘Mens als Pakezel’ laat ze zes bloedmooie studentes met bergen kleding aan hun lichamen de Heuvelstraat gebruiken als catwalk. “Ik wil mensen zich laten afvragen of dit normaal is, want dat is het in feite wel. De mens gebruikt zichzelf tijdens het shoppen als pakezel.”
Bij de borrel in De Nieuwe Vorst, na afloop van de wandeling, praten de contente kunstenaars met enthousiasme over het laatste nieuwsfeit: een kleine ruzie met modehuis WE. Studente Evelien Jakobs had T-shirts gemaakt met daarop het Zeemanlogo en de tekst ‘Ik draag alleen merkkleding’. Stiekem had ze de shirts in een aantal winkels opgehangen met op het prijskaartje de boodschap dat het kledingsstuk gratis meegenomen mocht worden. De baas van de Tilburgse WE belde boos op naar de Academie om aan te geven dat hij dit écht niet vond kunnen. “Die reactie is zwak,” zegt Jakobs, “ze begrijpen het niet. Ik steel niets, ik voeg iets toe. Dat heet kunst.”
Geschreven voor Tillywood Magazine