Diep in een van de prachtige Terschellinger wouden zit beeldend kunstenaar Bouke Groen deze week achter een houten bureau te experimenteren met een zelfgebouwde installatie van speakers en OSB-platen. We vroegen Bouke Groen wat hij precies van plan is met het witte, hoekige bouwwerk.
“Dat wit was bedoeld als neutrale kleur, maar steekt ook af bij de natuur. En die hoek van negentig graden, dat is een experiment met vorm. Achter de OSB-platen zitten contactspeakers. Die brengen de trillingen over op het object zelf, waardoor de platen zelf de speakers worden. Het is puur een experiment. Ik doe hier twee weken lang onderzoek zodat ik mijn ideeën voor een kunstwerk de komende maanden verder kan ontwikkelen. In januari start de productie van een kunstwerk voor de Floriade in Almere. Daar heb ik een plek toegewezen gekregen waar ik exposeer. Oerol is daarbij betrokken als curerende organisatie en zij bieden mij nu een residentie om mijn werk verder te kunnen ontwikkelen.”
Behalve experimenteren met het object en de techniek, voert hij ook gesprekken met mensen. “Vorige week was Atser Damsma op bezoek. Hij is musicus en onderzoekt muziekcognitie aan de UvA en de RUG. Welk gedeelte van het brein licht op als je een melodie hoort of herkent? Dat soort zaken bestudeert hij. Ik ben zelf geen wetenschapper, ik ben een stuk praktischer, ik werk toe naar een kunstwerk waaruit je klank gaat horen. Hoogstwaarschijnlijk wordt dat een geneuriede melodie, niet mannelijk of vrouwelijk, maar iets daartussenin. Zoals het stemgeluid van bijvoorbeeld Tracy Chapman.”
De melodie wordt gegenereerd door een algoritme. “De software daarvoor is in ontwikkeling. De melodie zal constant aan verandering onderhevig zijn, maar wel herkenbaar blijven. Zo werkt de natuur ook. Alles in de natuur verandert constant, in reactie op de omgeving.”
Video door Jonathan Sipkema
Op de Floriade, die 14 april 2022 van start gaat in Almere, zal het publiek door de melodie uit het kunstwerk van Groen worden aangetrokken zoals Odysseus door de zang van de Sirenen. “Eerst zal het publiek de melodie horen. Pas later is te merken dat de geneuriede melodie de hele tijd in verandering is. De Floriade gaat in op tuinbouw en gecontroleerde natuurverschijnselen. Maar die controle is van de mens. Verandering is de enige constante.”
Foto door mijzelf. Geschreven voor de Oerol-krant.